MARKE (B) – Update 9.40 uur - Chauffeur Sjaak Noppert heeft woensdag 7 april tot zijn verbazing gemerkt dat het niet eenvoudig is om aan de Belgische snelweg een eurovignet te bemachtigen.
"Afgelopen woensdag kwam ik vanaf Frankrijk en stopte om 21:00 uur bij Shell pomp Cars SA bij Marke, de eerste benzinepomp in België vanaf Lille. Want daar zijn 's morgens koffie en toiletten beschikbaar. Aan de grens zit niks", begint Sjaak te vertellen. "Ik wilde alvast een vignet kopen voor donderdag. Dat kon maar tot 20:00 uur. In eerste instantie heb ik er niet teveel aandacht aan besteed", meldt hij. Wachten geen optie"Dus ik dacht: dan morgenvroeg maar. Kom ik 's morgens bij de kassa, staat er een groot bord bij de kassa met de tekst: Vignet tussen 12:00 en 20:00 uur", aldus de trucker. Hij vervolgt: "Wachten tot 12 uur was geen optie en bij de volgende pomp, dat is Nazareth, verkopen ze geen vignetten. De reactie van het personeel was: of terug te gaan naar de grens, of naar Kortrijk te gaan. Ik denk dat ze daarmee een Douanekantoor bedoelden." Belachelijke tijden
Sjaak: "Het apparaat was niet stuk. Maar het was de beslissing van de baas om die belachelijke tijden te hanteren. Ik kan aan de grens wel een vignet kopen, maar ik weet niet of dat hokje 's nachts open is. Ik ben daar niet gestopt, want ik wilde bij die pomp mijn pauze maken." "Vanaf Luxemburg naar België kan ik 's nachts geen vignet kopen bij de douane aan de grens. Dan zit dat kantoor dicht. Dit zijn van die acties om de vrachtwagens te mijden, die bij de pompen de boel blokkeren. Meestal gaat het om voormalige Oostblokkers. De andere chauffeurs hebben vaak jaarvignetten." Nodig
Sjaak: "Ik rij voor mezelf en koop alleen een vignet voor de dagen dat ik er een nodig heb." Bedoelde Belgische benzinepomp is niet bereikbaar voor commentaar. Via het internet?
Transport Online bezoeker Edwin van de Galien weet raad: "Sinds enkele jaren is het mogelijk om via het internet een eurovignet aan te schaffen. Even via de internetsite aanmelden en een dagvignet aanschaffen is zo gedaan. Dat kan vierentwintig uur per dag." En: "Wellicht een goed idee om deze service aan te bieden voor eigen rijders als Sjaak ?
Bij voldoende animo is dit best op te zetten via een website." "Ditzelfde geldt voor het downloaden en archiveren van de gegevens uit de digitale tachograaf. Zodat niet iedere eigen rijder zelf apparatuur hoeft aan te schaffen hiervoor", voegt hij er nog aan toe. Ook problemen gehad
"Wij hebben die problemen met het eurovignet ook gehad. En hebben het een paar jaar geleden via het internet geregeld in samenwerking met DKV. Dat werkt prima", aldus een woordvoerder van Jagersma Transport in Damwâld.